PR nie je Platená Reklama

PR4

Stretávam sa s tým vo svojej praxi často. Klient sa opýta: „Mám dohodnutý priestor v XY médiu, môžete mi preň pripraviť PR článok? Najlepšie, ak by sa tam spomínal náš produkt.“ Nie, nemôžem. Ale môžem pripraviť advertoriál.

Redakčný obsah je neplatený. Advertoriál platený. Jednoduché, však?

Základný rozdiel medzi PR materiálom a advertoriálom je v tom, že PR materiál (väčšinou tlačová správa) by mal byť objektívny a ponúknuť niečo nové. Je postavený na konkrétnych faktoch, dátach. Jeho cieľom je zaujať novinárov tak, aby mali záujem o téme napísať sami. Vtedy sa jedná o tzv. redakčnú spoluprácu.

Advertoriál, na druhú stranu, je neobjektívny, zameraný na promo firmy či produktu. Je to vlastne platený reklamný priestor – reklama, ktorá má podobu článku, prípadne rozhovoru. V tlačených médiách sa svojim obsahom i vizuálom snaží čo najviac priblížiť redakčnému obsahu, no je (resp. mal by byť) viditeľne označený ako inzercia.

„PR článok“ neexistuje

Ako PR profesionálku ma v podstate rozčuľuje, ako niektorí klienti, mediálne agentúry, či dokonca obchodné oddelenia médií používajú slovné spojenie „PR článok. Mnohí ho významovo vnímajú ako “článok Platenej Reklamy“.  Jedná sa však o omyl. Buď chcú klienti PR (= Public Relations) alebo reklamný článok, čiže inzerciu.

Okrem toho, že reklamný článok/inzercia sú spoplatnené, ich výhodou pre klienta je absolútna kontrola obsahu takéhoto materiálu. Firma môže na platenom reklamnom priestore odprezentovať informácie, ktoré potrebuje – či už o poslaní spoločnosti, nových produktoch a službách, alebo svojich aktivitách v oblasti spoločenskej zodpovednosti. Do obsahu ani formátu prezentácie redakcia nezvykne zasahovať. A za to musí klient aj poriadne zaplatiť.

Práve toto nefunguje pri redakčnej spolupráci. Akonáhle odovzdáme informácie novinárovi, už ich nemáme plne pod kontrolou. Nakoniec, je to editor, kto má posledné slovo v tom, čo sa publikuje. Novinári môžu zverejniť všetko, čo im dáme, alebo si vybrať niekoľko viet z toho, čo dostali k dispozícii. Prípadne neurobia s našim materiálom nič. I o tom je sloboda tlače.

Rozhodnutie je plne v ich kompetencii, pretože sme si zaradenie článku nezaplatili. Pokiaľ však nami poskytnuté informácie budú vnímané ako vierohodné, s pridanou hodnotou, môže byť klient v rámci redakčného materiálu odprezentovaný ako odborník vo svojom odbore. A tým získava dôveryhodnosť u svojich zákazníkov. A to je, samozrejme, cieľom dobrého PR.

Čo teda je PR?

Dobré Public Relations znamená sprostredkovanie dobrého príbehu, nejakej novinky, exkluzívnej informácie alebo výsledkov prieskumu cieľovej skupine klienta. PR informuje, edukuje – reklama predáva.

Čím lepší je príbeh, tým lepšie je jeho prijatie zo strany médií a verejnosti. Každý má rád veci, ktoré sú čerstvé a nové, a to vrátane novinárov. Ponúknite im nový uhol pohľadu a s veľkou pravdepodobnosťou váš príbeh použijú.

 

Chcete sa dozvedieť viac? Rada sa s vami podelím o skúsenosti na svojom workshope Základy PR alebo nebojme sa novinárov.

Páčil sa vám članok? Dajte o ňom vedieť aj ostatným.

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


*